Sange fra Teatersalen

I aften bli'r en stor aften. Jeg glæder mig til at gense min gamle højskole i Ryslinge, der jo desværre er i modvind. For noget tid siden tog jeg med til elevforeningens generalforsamling, der blev holdt i København. Den plejer ellers at blive holdt sammen med "gammel elevfest", men der var ikke helt nok tilmeldinger – det er også tusinde år siden, eller i hvert fald omkring 8-9 år, at jeg var med i en sådan, den tid er ligesom forbi.

Ved ikke lige hvordan det gik til, men pludselig var jeg så en del af bestyrelsen ;-) Men måske meget passende at jeg engagerer mig, når det nu ligger mig så meget på sinde at Højskolen klarer skærene. Jeg vil i hvert fald gøre mit. Og trods alt lyder det da også til, at der nok skal komme et hold til januar, vores job er at hjælpe med til, der også kommer nogle elever efter dét, som vi kan holde fester og sammenkomster for.

Der er arrangeret en støttekoncert for Ryslinge Højskole i aften, med Alberte Winding og Benjamin Koppel, hvor billetindtægter og salg fra baren går ubeskåret til Højskolen. Så vi krydser fingre.

Jeg lytter til 'Frostmorgen' nu, som er deres nye cd og bliver mere og mere vild med Albertes stemme, sax'en og teksterne. Man kan virkelig mærke, at hun har været igennem en udvikling. Mmmm, varm, voksen, melankolsk og alligevel glad i låget. Dejlige Alberte, hende glæder jeg mig til at se og høre! Bliver meget underligt at opleve hende der, hvor vi havde så mange gode og sjove fester - for mit vedkommende ca. 14 år siden.

Fra Øresneglen, http://www.sneglen.dk/cd/vis_cd.asp?cdid=10736

Frostmorgen er en plade med fine ballader, melankolske melodier, overvejelser omkring kærlighedensmysterier og store og små eksistentielle spørgsmål. Og så er det en plade, som på mange måder afspejler, at Alberte har flyttet sig fra det image, som mange forbinder hende og hendes musik med - nemlig dansksproget lettilgængelig pop. Her er noget helt andet på spil: En følsomhed og modenhed, som sammen med Albertes nuanceredevokalarbejde og det behagelige klangunivers, som Benjamin har arrangeret, gør Frostmorgen til helt unik plade, som er kendetegnet af en virkelig lækker lyd; det skyldes i høj grad også de akkompagnerende musikere, som er hentet fra cremen af den danske jazzscene.

Alberte - dronningen

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nogle gange ...

39/365 Segway tourists

Benny (og co.) online