Stillegudstjeneste

IMG_4780Jeg prøvede sådan en stillegudstjeneste tirsdag aften, 15-09-2009 i Sct. Bendts Kirke, Ringsted.
Det var noget af en oplevelse! De "reklamerede" med stilhed og meditation, og det lød ikke som dårlig beskæftigelse sådan en hverdagsaften efter job.
Men helt stille er man altså ikke, der er bare ikke orgel og ingen prædiken. Bare hymner, historier, spændende (moderne barok) musik fra medbragt cd og små sætninger, der læses højt af de deltagende en ad gangen, så alle er involverede. Det kom lidt bag på mig - troede, at jeg kunne gemme mig i mængden og "bare være med".
Spændende. Og så var lyset helt fantastisk på det tidspunkt af dagen, solen er jo begyndt at gå tidligere ned. Meget roligt og givende, og noget jeg vil overveje at deltage i en anden gang. Klangen i kirken af den flerstemmede sang, som faldt nogle helt naturligt, var så smuk og rørende.

Link her.

Kommentarer

  1. Det lyder interessant, og jeg er lidt nysgerrig efter at vide, hvor mange I var!

    De bedste weekendhilsener fra en broccoli-gnasker ;-)

    SvarSlet
  2. Jeg tror der var omkring 30 mennesker den aften. Og man sad tæt i et af side-altrene eller hvad sådan noget hedder, så det føltes okay.

    Det var både unge og gamle og midt-i-mellem der var med.

    Go' weekend til dig, jeg holder stadig på at kalde det brocollo eller romanesco kål ;-)

    SvarSlet
  3. Tak for oplysningen; ved godt, hvor i kirken, det sådan cirka fandt sted - har googlet lidt efterfølgende! Vidste forud, at en slags tilsvarende seance er afholdt et par få steder her på Lolland, og der mødte pænt mange frem, udover de vanlige kirkegængere...

    Hvad grøntsagen angår, meddelte jeg allerede den 16.sept.2009 4:01 PM, at jeg detektivmæssigt var nået frem til, at Romanesco broccoli og grønt blomkål er en og samme sag :-D

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nogle gange ...

39/365 Segway tourists

Benny (og co.) online